Plan: documentaire en educatief materiaal

 in Algemeen, Blog, De Week van de Pijn, Film, Pijn Samen

Bij pijn wordt er vaak op een verkeerde manier behandeld. Alle personages, kind, volwassene en oudere, die in de film worden gevolgd hebben daar mee te maken. De zoektocht naar de juiste hoofdpersonen met omgeving en inclusief hulpverleners, hangt af van het soort pijn waarmee de hoofdpersoon te maken heeft. Rugpijn, hoofdpijn, neuropatische (zenuwpijn)

Ook de zoektocht naar een succesvolle pijnbestrijding is van belang. Dat kan gaan om het laten zien van die zoektocht of dat die zoektocht juist voorbij is en dat de personages terugkijken.  Vragen die aan de orde komen zijn: tot welke inzichten hulpverleners zijn gekomen, maar ook de patiënt zelf? In hoeverre zijn oplossingen gevonden in combinaties van reguliere en niet reguliere behandelingen? Welke resultaten zijn geboekt en in hoeverre kon dat ook goedkoper?

Specifieke vragen bij kinderen zijn o.a. in hoeverre goede behandeling van acute pijn chronische pijn kan voorkomen of in hoeverre psychische- of sociale druk effect heeft op chronische pijn.

Specifieke vragen bij volwassenen zijn voornamelijk arbeid gerelateerd, omdat dit 80% van de chronische pijn kosten zijn. Dit heeft een enorm effect op verzuim en de rol van verzekeringsmaatschappijen, UWV’s, arbodiensten, maar ook op mantelzorgers.

Specifieke vragen bij ouderen waarnaar op zoek gegaan kan worden is bijvoorbeeld de onzichtbare pijn die er wellicht is. Bij psychische problemen of bij dementie is er ogenschijnlijk geen pijn, maar door simpele observaties door de verzorging, blijkt dit juist wel het geval te zijn.

Er wordt gezocht naar mogelijkheden om efficiënter (qua behandeling en kostenbesparing) om te gaan met chronische pijn. Het gaat zeker niet alleen om behandeling vanuit de 1e en 2e lijn, maar juist ook om mantelzorg, ondersteuning vanuit werkgevers, het omgaan met ziekteverzuim en opleidingen die daar beter op in kunnen spelen.

Landelijke bewustwording wordt gekweekt via events, social media, publiciteit via de media en een congres en première waard de film wordt vertoond.

In het budget wordt rekening gehouden met distributie van de film. Dit gebeurt met stakeholders waarbij afspraken worden gemaakt om de film en lesmodules ter educatie aan te bieden aan diverse doelgroepen zoals artsen, verpleegkundigen en verzorgenden, overheid, mantelzorgers en patiëntenorganisaties. Lesmodules kunnen op maat worden gemaakt en de film zelf wordt aangeboden voor een bedrag tussen de € 10 en € 20.

Terug naar plan

Aanbevolen berichten